Weet iemand het recept van reibekuchen? Die je ook op de kerstmarkt kan kopen in Duitsland

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.9K

Het beste antwoord

De Duitsers maken het als volgt;

Voor 4 pers. schil je 1 kg. aardappels, die je op een fijne rasp raspt. Dit raspsel wordt in een zeef gedaan die op een kom ligt, zodat het water kan uitlekken.
Een kwartiertje laten staan en dan het water afgieten en de aardappelmassa weer in de kom doen. de kom niet eerst schoonmaken, want het residu wat hierin zit zorgt ook voor de binding.
Doe er 2 eieren, witte peper, zout, nootmuskaat, 2 eetl. bloem ( of havermoutvlokken, die worden daar veel gebruikt) bij en meng alles goed door elkaar. Rasp 1 grote ui fijn en roer die er dan ook door.
Doe een flinke laag arachide-of zonnebloemolie in de pan en als die heet is schep je er kleine bergjes aardappelmassa in, die je losjes iets uitspreidt in een koekjesvorm.. Niet echt plat drukken. Ze moeten eigenlijk een beetje zwemmen in de pan, zodat je knapperige randjes krijgt. Als de randjes bruin zijn, even aan de onderkant kijken of die ook bruin gekleurd is en dan met 2 vorken aan de rand vastpakken en omdraaien. Als hij niet uit elkaar valt, is de binding goed. Anders zal je ze met de bakspatel moeten omkeren. De koekjes steeds wat bewegen en iets optillen in de olie zodat ook het midden bruin wordt. In Duitsland worden ze het liefst met appelmoes gegeten of met Rübenkraut ( een soort stroop).

Ik maak ze zelf vaak op mijn manier en die is hartiger maar erg lekker op brood met mosterd. Ik rasp ze grof en snijd de ui ook in grovere snippers. Ik gebruik meer ui erin. Ik doe er dezelfde specerijen in maar in ruime mate en doe er nog Maggi hot aroma door. Zelf bak ik ze in een klein laagje olie, want ik wil ze niet zwemmend bakken. Ik druk ze dan ook dun en plat uit met mijn spatel, want ik wil ze helemaal knapperig hebben. Mijn zoon doet er curry ketchup op en mijn man gewone ketchup. Ik neem een lekkere Franse mosterd. Heerlijk op een snee knapperig volkoren brood! Zelf vind ik dus de Duitse koekjes te flauw en ik houd niet zo van zoet. Mijn man en zoon zeiden toen we in Keulen eens een originele proefden; "Die van jou zijn veel lekkerder". Tja, wij zijn meer van 'de hartige'! (^_^)

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb zelf enkele jaren in Keulen gewoond en volgens een Noord- Rijn -Westfaalse oma, was dit de originele manier. Zij deed het origineel en werden de eieren nog gesplitst en het stijfgeklopte eiwit er apart door geschept.
Hier zijn ze van afgestapt, want het is te bewerkelijk. Het was ook wel lekker, moet ik eerlijk toegeven. Luchtig en zacht in het midden en het randje knapperig.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Origineel recept:

Ingrediënten voor 4 personen
500 gr. vastkokende aardappelen, 2 eieren,
2 el. zure room, zout en peper, olie

Bereidingswijze
Het mengsel moet snel worden verwerkt, zet dus alles klaar zodat u meteen kunt bakken. Meng de eieren en de zure room met peper en zout. Rasp daarna de geschilde aardappelen (het makkelijkst gaat dat in de keukenmachine). Druk het vocht er uit en roer het raspsel door het eimengsel. Schep kleine hoopjes in een koekenpan met een flinke laag olie en bak er koekjes van. Bak ze snel bruin aan een kant, keer ze en temper het vuur. Laat ze verder gaar worden.

Serveertips
Variatie tip 1: Maak de reibekuchen zoet, bijvoorbeeld met: een flinke schep jam, een schaaltje gemengde vruchtencompote, een schaaltje tutti frutti, een schaaltje appelmoes of een schaaltje stoofpeertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
In het originele recept hoort geen zure room.
1 kg aardappels
3 grote uien
2 eieren
bloem
zout

Schil en rasp de aardappels
snipper de uien
meng de aardappels samen met de uien,eieren en zout
voeg een paar eetlepels bloem toe

Doe in een koekenpan wat olie, maak porties iets gorter dan een beschuit, zo kun je er 3 tegelijk in de pan bakken.
Voor ze de pan in gaan het vocht eruit knijpen.

Wil je ze iets krokanter, de bloem vervangen door paneermeel.

Het is bij ons(limburg) de gewoonte om ze met appelmoes te eten.

Succes en smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo worden ze in Duitsland ook gemaakt, even voor de volledigheid: 40 gram bloem op 1 kg aardappelen.+ (Kartoffelpuffer mit Apfelmus, heerlijk)
amc
12 jaar geleden
De Duitsers gebruiken nooit paneermeel maar altijd bloem of Haferflocken ( havermoutvlokken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van het paneermeel was een tip die ik ooit kreeg van een tante, heb het geprobeerd en was heerlijk, net iets krokanter, je kunt het ook vervangen door kruidenpaneermeel, laat je verder het zout weg, ook een lekkere variant.
amc
12 jaar geleden
Oké...zal het eens proberen. Ik heb er nog nooit van gehoord namelijk en ben altijd in voor iets nieuws ;)
De vraagstelster vroeg echter naar het recept van de Duitsers en die gebruiken het , zeker weten, niet. Vandaar mijn reactie.
(Voor 6 tot 8 stuks Reibekuchen)
■500 gram aardappelen
■(80 gram kaas)
■1 eetlepel bloem
■1 ei
■1 ui
■Olie
■Kruiden: zout, (nootmuskaat, knoflook)

Kaas, knoflook en nootmuskaat zijn optioneel, zitten niet in de traditionele Reibekuchen maar maken het wel even net ietsje anders.

Werkzaamheden:

Aardappelen schillen, wassen en goed drogen. Daarna kun je de aardappelen raspen of heel klein snijden. Het drogen van de aardappelen kun je eventueel doen door de aardappelrasp in een theedoek te doen en deze goed uit te knijpen. Vervolgens meng je de bloem, ei en ui (ook geraspt) door de geraspte aardappel en je Reibekuchendeeg is klaar.

Verhit wat olie in een koekenpan en schep een lepel aardappelbeslag in de pan. Druk deze plat met de bolle kant van de lepel. Bak de reibekuchen aan beide kanten goudbruin. Je kunt de Reibekuchen opdienen met zure room, appelmoes, knoflooksaus, champignonsaus, of met suiker. In het Rheinland eten ze er soms ook stroop bij.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duitse Reibekuchen.

Ingrediënten:

voor 500 gr aarappelen
-1 ui
-1 eetlepel bloem
-2 eieren
olie om te bakken

Bereiding:

Schil de aardappelen en rasp ze rauw .
Druk alle vocht eruit ( dit gaat het makkelijkst door de geraspte aardappelen in een zuivere keukenhanddoek te doen en dan het vocht er uit te persen )meng de eieren, de bloem en de geraspte ui door de geraspte aardappelen.

Bak van dit deeg aardappelpannekoeken in ruim olie (giet +/- 1 cm olie in de pan en laat die goed verwarmen) vorm met 2 eetlepels pannekoekjes van +/- 12cm doormeter. Als de kanten beginnen te bruinen, ze voorzichtig omdraaien.

Geef bij deze warme Reibekuchen lekkere appelspijs die er best koud bij gegeven wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Jerryke heeft wel vergeten er wat zout en wittep peper in te doen. De Duitsers doen het in elk geval wel.
Lijkt me dan ook tamelijk smakeloos deze Belgische variant. (^o^)