Zorgt ongezond eten ook voor diabetes wanneer je op een gezond BMI blijft?

Van nature ben ik niet zwaargebouwd, maar ik sport onregelmatig en ik eet geregeld flink door in chips of koekjes/chocolade. Verder drink ik vrijwel dagelijks chocolademelk uit een automaat.

Het 'opbouwen' van diabetes type twee, volgt dat uit een ongezond BMI of kan ook bij een gezond gewicht ineens diabetes toeslaan na een ongezond eetpatroon?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overgewicht speelt een grote rol bij m.n. diabetes type 2 maar er zijn ook slanke mensen die diabetes type 2 krijgen.
Maar zoals je zelf ook wel weet is het beter om niet teveel zout, zoet en vet te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga het ongezonde eten ook wel onbewust tegen, maar het gaat wel eens mis. En dan wordt ik niet 'gestrafd' met een hoger gewicht, dus ik lijk er niet veel van te merken. Als overgewicht niet voldoende indicator is bij de vorming van diabetes2, dan vraag ik me af of er andere indicatoren zijn waaraan je kunt herkennen dat de ziekte 'op komst' is.
Ritsuka
10 jaar geleden
ligt er ook een beetje aan wat je verder aan bewegen en sporten doet, en of je je vitamines en mineralen binnen krijgt.
Kijk, ik eet ook wel regelmatig koekjes en ijs enzo, maar voor de rest heb ik alles al binnen wat ik nodig heb, dan is het gewoon omdat het lekker is en omdat ik de kcal nodig heb.
Ritsuka
10 jaar geleden
dus je kunt het niet zomaar zeggen, het kan best zijn dat je redelijk slank bent, maar toch een hoog vetpercentage hebt, dat het vooral tussen de organen zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overgewicht is niet de oorzaak... Maar het gevolg van slecht eten. Net als diabetes,

Het beste antwoord

Voor het krijgen van diabetes, is er bijna altijd een erfelijke aanleg hiervoor nodig+ een verkeerde levensstijl.
Dus zullen heel veel mensen die geen erfelijke aanleg hier voor hebben en ongezond eten, toch geen diabetes krijgen.
Helaas bijna zeker wel andere ellende.